25 august 2006

Motbydelig rik

Vi lever i et land som er fylt med rikdom. Selv om jeg klager på at jeg ikke har råd til akkurat det jeg vil ha, er det større sjanse til å vinne i lotto enn å bli født i Norge. Lotto er barnemat i forhold til den overfloden vi har. Og hva gjør vi med det? Vi gir fra oss under 1% av BNI, og har spilleregler i handel som hindrer utvikling i utviklingsland. I forhold til andre gir vi ganske mye i bistand, men vi er et av verdens rikeste land, men vi kan gjøre mer, gi mer og ønske oss annet enn billigere strøm.

"Og nå dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! Rikdommen deres råtner, og klærne blir møllspist, gullet og sølvet ruster bort, og rusten skal vitne mot dere og fortære kroppen deres som ild. Dere har brukt endetiden til å samle skatter! Men hør: Den roper høyt, den lønnen dere holdt tilbake fra arbeiderne som skar åkrene deres, og nødropet fra dem som høster inn, har nådd fram til Herren Sebaots øre" Jakob 5.1-4

Hva skal vi gjøre med dette? Vi er rike, og vi har ikke gitt arbeiderene den lønnen de fortjener.

Vi er herskere, u-landene er slavene.

2 kommentarer:

Ella sa...

Noen ganger går det opp for meg at måten jeg lever på er direkte motbydelig. I dag spiste jeg for mye. Etterpå klagde jeg på at det var vondt.

Men så forsvinner det igjen. For disse øyeblikkene; de korte stundene når vi ser vår egen grådighet, og finner den motbydelig; de er egentlig bare vonde drømmer, er de ikke?

anette&olav sa...

joda, er enig i at vi skal sende mer bistand. utrolig sjelden det blir en valgkamp sak.
allikevel mener jeg det ikke er galt å klege på strøm prisene. de pengene går jo bare i lomma til de som hvertfall har lommene fulle.

kanskje det hadde vært en mulighet med 1% mva ekstra som er avsatt til u-hjelp? det burde jo hjelpe.
eller at det er lovpålagt "tiende" også for staten. dat hadde det nok hjulpet litt.