11 september 2010

Heidi anmelder grenland

Det nærmer seg 3 mnd siden vi flyttet til Grenland. Dette rare stedet der folk i Skien og Porsgrunn krangler om navnet på elven. (Skiens- eller Porsgrunnselven? Kartet sier forøvrig "telemarkskanalen", og jeg tror det sier sitt..) Jeg er kjent med nabobykrangling fra Østfold (Fredrikstad og Sarpsborg, som for en utenforstående ser ut som èn stor by..), men det overrasker meg at disse koselige folkene i Grenland ikke vet bedre..

Fra skienfritidspark.no

Vi visste det ikke da vi flyttet hit, men det er et fantastisk anlegg rett borti veien med is-, svømme-, klatre-, og håndballhall, tennis-, fotball- og volleyballbane, skitrekk (mini sådan), lysløyper på 1, 2,5 og 5 km, og 18-hulls fresbeegolfbane.

Dialekten er ikke vanskelig å forstå, det er et par ord som betyr andre ting enn det jeg er vant til. Snål =søt (ikke rar som jeg er vant til.)

Du vet du er i Telemark når disken i møbelbutikken er rosemalt! Med visdomsord til de som skal handle: "Ekteskapet har det best når mannen får bestemme og konen får sin vilje"

Shoppingen er ganske god, flere greie sentre, og endel butikker i storgata og på torget. Men det er vanskelig å omstille seg til at hvis det er utsolgt, så er det utsolgt, for den nærmeste andre filialen er i Tønsberg.

Kollektivtilbudet er ikke det beste, greit i rushen, ellers skralt. Men det er sykkelstier overalt, med over- og underganger, og bilistene kjører så hensynsfullt at jeg får dårlig samvittighet.

Skulle bare ønske det var litt flere kjentfolk her, men ingenting blir som Oslo i studietiden.
Karakter: 41,6 på en skala.

5 kommentarer:

Svigermor sa...

Hei,
Om vi ikke snakkes akkurat hver dag, så følger jeg med... Alltid artig å lese bloggen din Heidi!Men, er det Øystein du har på det frisbeegolf-bildet? Er han virkelig blitt grå i håret så fort?

Fam.Østervold sa...

Eg gler meg til å besøka deg og byen din om 2 veke!! :-)
Blir kanskje til søndag alikevel (hvis eg fremdeles får lov;) ) dersom Tor skal på jobb-tur den helga.

:)

Heidi sa...

Svigermor: Nei, jeg har ikke klart å gi ham grå hår enda, det er et bilde jeg har funnet på nettet.

Rebekka: Ja, bli til søndag! =) Gleder meg til du og de andre kommer.

Anonym sa...

Det høres jo riktig så hjemmekoselig ut! Får lyst til å komme på besøk jeg også :)
Ina

Birgitte Båtvik sa...

Skulle gjerne bodd i nærheten og vært "litt flere kjentfolk" for dere!!!! (da jeg eeelsker grenland!) vi kommer straks på besøk. Må bare få jobbehelgene til øyvind på plass. klem