03 oktober 2010

Enda en illusjon i tusen knas.

Oslo har et system med ringveier, og det er tre av dem (Ringvei 1, 2 og 3, hvis du lurte). I følge UiO sin bokmålsordbok har "ring" flere betydninger:


Ring: krets, sirkel r- rundt månen varsler snø / glassene setter r-er på bordet / blåse røyken ut i r-er / danse i r- / gå i r- / folk stod i r- rundt den skadede / slå r- om stille seg rundt / spre seg som r-er i vannet om rykte, nyhet: som blir fort kjent mellom folk / r-en er sluttet noe er fullført el. ført tilbake til utgangspunktet.

Se særlig på siste setning "tilbake til utgangspunktet". De såkalte RINGveiene er i følge denne definisjonen ingen ring. Med litt godvilje kan de kalles hesteskoformet. Oslo er byen jeg er vokst opp i og bodd lengst i. Jeg trodde jeg kjente Oslo. Tydeligvis ikke. Det er en stor løgn. (

Like stor som "alle mus i alle land ligger nå og sover" som klatremus synger i hakkebakkeskogen. Alle mus sover ikke samtidig, vi har tross alt tidssoner..)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Haha! Jeg ler.

Torhild Andrea sa...

E og! Hahaha! Kor du tar dæ frå, Heidi!?

Anonym sa...

Jeg liker bloggen din :) Og så er det moro at du legger ut innlegg så ofte -og så er de jammen litt artige også!
Klem Ina