03 november 2010

Hørt på radio

Jeg satt og hørte på radio i dag. NRK alltid nyheter, den perfekte morgenkanalen. Og ja, det passer for folk under 50 også, bare prøv! =) Uansett, der var det en som snakket om at sesongen (sporten) hadde gått i bølgedaler. Hæh? "Gå i bølgedaler"? Det heter da "gå i bølger og daler"? Hvor er Sylfest Lomheim når jeg trenger ham?


Som den eminente forskeren jeg er, googlet jeg begge uttrykkene, og fikk 30 300 resultater på bølger og daler, og 19 300 bølgedaler. Dermed vinner jeg, og han sportsfyren på radio sa feil.  Rettelse: Anders har rett, det går i bølger. Ikke noe mer. Google har talt. (57 200 treff)

2 kommentarer:

Anders sa...

Dere har feil begge to. Ting går ikke i bølgedaler eller andre daler. Ting går i bølger. Svingninger altså. I noen tilfeller høye verdier, i andre lave. Ofte er det mulig å utlede en formel for disse svingningen og dermed kunne forutsi når neste topp og bunn inntreffer, men det er vel et annet tema.

Unknown sa...

haha