27 april 2011

Når det kommer til orkideer

Og da mener jeg ikke ideer om orker, men planten som blomstrer i flere måneder.
Jeg har et par tips for å få dem til å blomstre igjen. Støttet av både blomster-Finn og storesøster, så jeg mener jeg har god faglig tyngde bak rådene. =)
bildet er lånt herfra

1. Vann masse. Hold potta under rennende lunkent vann ca en gang i uken (bør være dogg på innsiden av potten stort sett hele tiden), -eller bare sett den i vann noen minutter. La renne godt av seg før du setter den tilbake i potten.

2. Masse lys, ikke sol. Lys til røtter, luftrøtter (som ikke skal kuttes av) og resten.

3. Næring. Det finnes egen orkidegjødsel, følg anvisningen på flasken. 

- Så har du brått en orkide som blomstrer igjen og igjen i mange år.

2 kommentarer:

Hilde sa...

vil bare informere om at jeg nå har plantet om orkide avleggeren min og den blomstrer =)
ikke helt ut, men kanskje det kommer...

Mildrid sa...

Eg har klart å få to orkideer til å blomstre igjen i vinter og snart er den tredje på veg igjen. Veldig fornøyd med det :)