22 desember 2009

We are going down..

Jeg har blitt, som Øystein sier "slitsomt opptatt av helse" mens jeg har gått på fysioterapi. Kanskje sant, men det betyr jo at jeg lærer, tenker jeg. En ting jeg har lært skikkelig godt er at det er viktig å bevege seg.


I mange år har den forventede levealderen i Norge gått opp. Det er bra, det betyr at vi gjør mye riktig. Det tragiske er at vi nå beveger oss så lite at levealderen vil synke hvis vi ikke gjør noe. Det er ikke snakk om å betale i dyre dommer for å trene på SATS eller Elexia, men å gjøre små forandringer i hverdagen. F.eks: ta trappene i steden for heis, å gå en liten tur hver dag, nå i juleferien har vi jo tid til det.

1 kommentar:

Hilde sa...

Godt at du deler helseopplysningene med oss andre da =)
Ett spm, er det fortsatt sundt å være litt over "normal-bmi" når man IKKE trener i det hele tatt? ;-p
hvis du vet noe om det da....

Btw, jeg leste i en avis for leeenge siden, at det å være inaktiv faktisk er farligere enn å røyke.