26 februar 2010

GULL!

Da Øystein og jeg giftet oss fikk vi en stor-ordentlig-kjøkkenmaskin (Type plass til en brøddeig på 4 brød) og slumpeoppskrift (Type: "Sjekk om du gjær, hvis ikke, lån av naboen, da kan man jo slå av en prat. Er ikke naboen hjemme, send Øystein på butikken"-historie) av svigermor og svigerfar. Følte litt på husmorpresset da, siden det alltid er hjemmebakt brød på Nordmo-gården. Hjemmebakt brød er jo godt, så jeg bestemte meg for å prøve.


Stakkars Øystein... 

Det har vært mange rare/små/smulete/sammenfalte brød, med noen få vellykkede inne i mellom. Jeg har jo slumpet, så det har vært vanskelig å sortere ut HVA som gjør at brødene blir bra eller ikke. Men nå har det altså skjedd. 3 ganger på rad, vellykkede brød. Jeg er nesten like glad som Marit Bjørgen og de andre ski-jentene etter stafetten i går, derfor gir jeg meg selv en gullmedalje. =)  

Det tok bare 3,5 år..

-og det er "lage grøt av vannet og det grove melet og la det stå over natta"-trikset jeg tror er viktig. Da blir det myyyke brød.

3 kommentarer:

Ingerid sa...

Værsåsnill, kan du gi oss uopplyste noen tips om hva du fant ut? Jeg får aldri brødoppskrifter til å virke, og generelt følger jeg egentlig ikke oppskrifter heller, så det hele er en noenlunde sørgelig historie...

Heidi sa...

JEg er litt usikker på hva det er, har gjort litt forskjellig.

Den største forskjellen er at jeg har laget en grøt av det grove melet og alt vannet, latt det stå over natten (UTEN gjær) og så bakt på morgenen/etter skolen.

=)

Anne-Lene sa...

oi... det tipset har jeg aldri hørt før faktisk. og jeg som er vokst med husmoren over alle husmødre. skal definitivt utprøves!