04 april 2010

Den lille krukken...

Piktogrammer (eller pictogrammer som det heter på ny-nynorsk) er symboler som en intuitivt skal forstå hva betyr. Hvis en er middels smart. Som symbolet på siden her, det er opplagt hva du skal, evt. IKKE skal gjøre..

 På de fleste kremer, øyneskygger, mascaraer og sjampoer er det et lite symbol på baksiden, et piktogram. Jeg har lurt på hva det betyr, og for ikke så altfor lenge siden var det en snill, liten fugl som kvitret. -og jeg følte meg litt tåpelig. For det er er en liten krukke, med åpent lokk. (Selvfølgelig, det ser jeg jo nå!) På selve krukken står det et tall (f.eks "6 m" på mascaraen min), og dette tallet angir holdbarheten til produktet etter at en har begynt å bruke det!

Er det så viktig da? Ja, det er mange rare ting vi putter på kroppen i forsøk på å bli litt penere. Riktignok smører vi ikke bly i ansiktet for å bli bleke lenger, men det er jaggu ikke langt unna.. Poenget er, at disse stoffene forandrer seg i kontakt med luft, og dessuten kan bakterier komme til, særlig i produkter man bruker rett på huden.

- Derfor skal jeg kjøpe ny mascara i oktober.

2 kommentarer:

Fam.Østervold sa...

Takk for opplysningen ;)

Hilde sa...

yepp! Takk for opplysningen.