28 september 2010

Fluenes herre.

Jeg har et problem. Denne inrømmelsen er i følge eksperter er første skritt på veien til bedring. Men det gjelder ikke her. Jeg har et flueproblem. I sommer har det vært luftet samtidig som litt for modne bananer har ligget fremme, og dermed har bananfluene inntatt det Elvikske hjem.

Bananfluen, dette vensenet som forskere har likt så godt å forske på (sikkert fordi de har like røde og ekle øyne som rottene), og som forenklet genforskninen. Dette enkle dyret som har forårsaket tre nobelpriser og er opp til 6 mm stor.

Jeg vil den til livs. -men det er ikke så lett. Jeg prøvde kjerringrådet med eddikvann med såpe i. Siden den lever av gammel frukt og mat, skulle den i følge teorien fly ned for å spise, og så drukne fordi såpen ødela overflatespenningen. Ikke en flue på over en uke i glasset. -de satt på kanten, fløy rundt og koste seg. Fluene mine er nemlig litt fine på det, de vil ikke ha vanlig, kjedelig eddik. Først da jeg helte oppi balsamicoeddik gikk de i fella. Til de grader! 10 fluer på et par timer.

Snakk om snobber... -eller Herrer, Fluenes Herrer!

4 kommentarer:

Ingerid sa...

Herlig!

Unknown sa...

Haha!

Fam.Østervold sa...

Visste du at 1 flue kan legge opptil 100 egg om dagen?? Så det er berre å sette i gang å eliminere dem ;-) Kjøp deg ei kjøttetande plante, det har hjulpe meg - psykisk hvertfall!

Heidi sa...

grøss, det er derfor det er så mange! Kjøttetende plante står på handlelisten..