07 januar 2012

Historien om brødhåndtak og aluminium.

Jeg liker å lære triks som gjør hverdagen enklere. 

I jula lærte jeg et av svigersøster Ragnhild. Jeg hadde nemlig gitt opp å bake 4 brød i langpanna, siden de hever over kanten får de ytterste 2 brødene i beste fall "håndtak", i værste fall steker de fast til sidene inne i ovnen.. Stress! Så jeg har lenge bakt 2 brød om gangen, siden jeg bare har 2 brødformer, og ikke får tak i smale nok her i... -på Mo (se, jeg husket det, før jeg skrev "Mo").

Men, til poenget. Brettet aluminiumsfolie på sidene, et par slike oppstivere, og brødene hever rett opp i steden for ut til siden!

 Genialt! Forsøk #1 står i skrivende stund til stek, og det ser lovende ut..

God helg!

4 kommentarer:

Fam.Østervold sa...

Tar gjerne imot brød- slumpeoppskriften din hvis du har :)

Ragnhild sa...

Skal ikke påstå at jeg her lang erfaring med "aluminiums-oppstivere", men det funker jo..
Tips: Ut fra bildet ditt ser det ut som at du har aluminiumen på innsiden av bakepapiret. Tror det kan være lurt å ha dem på utsiden, så stekes de ikke fast i brødet, og de holder bakepapiret opp som en vegg...

Tante Inger julie sa...

D va nu jammen nyttig førr en gammel brødbaker å ta i mot tips fra tantungan ;) Testes ved neste runde brødbaking.....

Mildrid sa...

Trur eg skal gjere det samme. Brød med handtak er et kjent fenomen er i gården og.