17 juni 2010

Student og gravid

Aftenposten i dag skriver at færre unge tar abort, noe som er en bra ting. Senere i artikkelen står det at studenter er den gruppen kvinner som tar flest aborter, og løsningen er bedre helsetibud. Dette er gode forslag, men hva med å legge til rette slik at det ikke er økonomisk og utdanningsmessig krise å bli gravid unders studiene?

I dag får en kun økonomisk støtte i form av at lånet blir stipend (jeg tror bleier og barnevogn er litt dyrere enn tamponger og sykkelolje) dessuten er det strammet inn på reglene slik at en må bestemme seg om man vil ha permisjon fra studiene eller ikke. Før kunne en gå opp til eksamen i noen av fagene selv om en engentlig  var i permisjon, dette var en flott ordning som kunne hjelpe å avlaste studentene i året etter permisjonen, og dessuten holde studenten i gang. Barnehegetilbudet er ikke veldig godt, selv om studenter skal prioriteres. Hvis det ble lagt økonomisk og praktisk tilrette, ville flere studenter som ble uplanlagt gravide kanskje beholdt barnet...

3 kommentarer:

Rebekka Østervold sa...

Oioi - no begynte eg plutselig å lura veldig her. Såg berre overskriften på innlegget ditt fra min blogg :);)
Men uansett - veldig enig!

Unknown sa...

OJ, DER sperra jeg opp øynene! :D Haha, men så tenkte jeg meg om en gang til og kom fram til at det var vel litt i overkant at du ville annonsere noe som dette FØRST på bloggen.. Men Tante Kristine er klar når som helst! ;) Hjelper til med alt som ikke innebærer økonomi, for der stiller jeg svakt. Ingen jobb, ingen utdannelse, men med et sunt og glansfult hår.

Heidi sa...

Hehe, så langt har det ikke gått med bloggingen...

Også er jeg strengt tatt ikke student lengre. Eller, kanskje frem til etter sommeren?